„Eigenlijk zijn wij de beste onzichtbare verkoper die er bestaat.” Aan het woord is Rodger Buyvoets, een van de oprichters van Crobox, een Amsterdamse startup die door middel van een persuasion profiling-technologie merken helpt om het koopgedrag van hun online bezoekers te beïnvloeden.
„Eigenlijk zijn wij de beste onzichtbare verkoper die er bestaat.” Aan het woord is Rodger Buyvoets, een van de oprichters van Crobox, een Amsterdamse startup die door middel van een persuasion profiling-technologie merken helpt om het koopgedrag van hun online bezoekers te beïnvloeden.
„Wij implementeren een code op het platform van onze klanten waarmee we het gedrag van bezoekers kunnen analyseren”, legt Buyvoets uit. „Dat doen we door een combinatie van kunstmatige intelligentie en psychologie. Op basis van het klikgedrag van een bezoeker analyseren we voor welk type verkoopargument diegene het ontvankelijkst is.”
Dat verschilt per persoon, legt de ondernemer uit: de ene gebruiker boekt sneller een hotelkamer als er vermeld wordt dat er nog maar twee kamers beschikbaar zijn, een ander baseert zijn keuze voor een hotel op de recensies van andere bezoekers.
„We hebben meer dan 150 ’emotionele triggers’ die het keuzegedrag beïnvloeden in kaart gebracht. Door deze online te toetsen, kunnen we vaststellen welke verleidingstechnieken werken”, gaat Buyvoets verder. „Als een bezoeker vervolgens doorklikt op een website met onze technologie, laten we notificaties zien die corresponderen met de emotionele triggers waar hij of zij ontvankelijk voor is en proberen we zo het koopgedrag te stimuleren.”
Persuasion as a service noemen ze dat bij Crobox. En het werkt. Sinds de introductie op de Nederlandse markt loopt het bedrijf (dat in 2015 begon onder de naam Sagent) als een trein. Onder meer Vodafone, TomTom, Under Armour en Hunkemöller zijn klant bij de marketingtechnologie-startup, waar inmiddels achttien man in dienst zijn.
De mogelijkheden met de technologie zijn eindeloos, geloven Buyvoets en zijn partners Wouter Donkers, Leonard Wolters en Sjoerd Mulder. „We richten ons nu vooral nog op telecom-, fashion- en retailbedrijven”, vertelt Buyvoets. „Maar we hebben sinds kort bijvoorbeeld ook een succesvolle samenwerking met vacaturesite Young Capital, waarbij de resultaten aantonen dat er meer gesolliciteerd wordt sinds onze technologie is geïmplementeerd.”
Deze is echter niet voor alle online partijen relevant. „Potentiële kanten moeten minimaal 250.000 bezoekers hebben om het interessant te maken”, aldus Buyvoets. In ons land zijn er ongeveer 150 bedrijven die daaraan voldoen. „Binnen een jaar hadden we al ongeveer driekwart van de Nederlandse markt gesproken”, lacht de ondernemer. „Daarom kijken we nu ook verder over de grens.”
De eerste stap naar het buitenland is naar het Verenigd Koninkrijk. De eerste klanten daar zijn al binnen en er is inmiddels iemand aangenomen om een vestiging van het bedrijf in Londen op te zetten. En ook naar de Duitse markt wordt al gekeken. „Maar dat vergt wat meer werk. De regels voor data-verwerking zijn daar stukken strenger.”
De focus ligt op dit moment op Europa, maar de Amerikaanse markt is een droom voor het bedrijf. „De Verenigde Staten zijn heel interessant voor ons, vanwege de schaal en homogeniteit van de markt. Ons verdienmodel werkt op basis van volume en daar ligt een enorme markt.”