De familie van Delden vond het aanbod in de supermarkt qua boterhampasta maar saai. Met De Blije Boterham willen ze daar verandering in brengen.
De familie van Delden vond het aanbod in de supermarkt qua boterhampasta maar saai. Met De Blije Boterham willen ze daar verandering in brengen.
Vader Dennis, die in het verleden onder meer bij Hero werkte, en zijn gezin verbaasden zich erover dat ’er een gigantisch aanbod aan verschillende soorten jam’ is in de supermarkt maar dat zoete boterhampasta eigenlijk alleen varianten van chocopasta, pindakaas en speculoos kent.
Na een vakantie in Italië waar het gezin – dat verder bestaat uit moeder Karina Visser en dochters Phileine (12) en Annabelle (7) – zich vergaapte aan de talloze smaken schepijs, begonnen ze te experimenteren in de keuken. „Er zijn zoveel verschillende varianten op zoet beleg mogelijk. We zijn gewoon samen hardop gaan nadenken en hebben er toen de keukenmachine bijgepakt.”
Dat kostte de familie overigens wel een blender. „Toen we er stroopwafels ingooiden kwam er een gigantische rookpluim uit het apparaat”, lacht van Delden. „De caramel zorgde voor kortsluiting.”
Toch is de stroopwafel wel door de selectie van de familie gekomen.
„Uiteindelijk hebben we drie smaken ontwikkeld: Caramel Stroopwafel was Phileine’s idee, Annabelle bedacht de smaak Romige Kokos en Hollandse Speculaas komt uit mijn koker”, vertelt de ondernemer. „Mijn vrouw kwam met de naam De Blije Boterham.”
Na het experimenteren in de keuken besloot Van Delden er een kok bij te halen om de uitprobeersels te professionaliseren. Met de uiteindelijke samples stapte hij vervolgens naar Albert Heijn. „Ik wist dat zij altijd op zoek zijn naar innovatieve producten.”
Na een hapje uit de potten met samples besloot de inkoper van de groothandel om het product in de handel te nemen: de boterhampasta’s liggen momenteel bij 100 filialen in het schap.
Een goede start voor een product dat letterlijk aan de keukentafel is bedacht, erkent ook vader Van Delden. „Ik werk nu ook als interim op het gebied van trade marketing, maar uiteindelijk mijn volledige focus op De Blije Boterham leggen en kunnen leven van ’ons kindje’ zou natuurlijk geweldig zijn”, lacht hij. „We hebben nog volop plannen voor de toekomst en ideeën voor nieuwe smaken, dus wie weet waar dit toe leidt.”