In Nederland wordt jaarlijks 5 miljard euro aan voedsel weggegooid. „Dat moet veranderen”, verwoordt Thomas Luttikhold de heersende mening. Maar in tegenstelling tot velen komt de ondernemer ook daadwerkelijk in actie. Met zijn bedrijf Wastewatchers pakt hij voedselverspilling aan.
In Nederland wordt jaarlijks 5 miljard euro aan voedsel weggegooid. „Dat moet veranderen”, verwoordt Thomas Luttikhold de heersende mening. Maar in tegenstelling tot velen komt de ondernemer ook daadwerkelijk in actie. Met zijn bedrijf Wastewatchers pakt hij voedselverspilling aan.
Luttikhold, nu 26, zag als tiener tijdens zijn bijbaantjes in de horeca al met lede ogen aan hoeveel goede producten er dagelijks in de afvalbak belanden. „Dat gebeurt in zulke grote mate dat ik er echt van schrok.” De voedselverspilling hield hem zo bezig dat hij in 2013 op het thema afstudeerde als bedrijfseconoom.
Sindsdien is de ondernemer in te huren als consultant voor horecabedrijven die preventief voedselverspilling tegen willen gaan, maar dat bleek niet genoeg. „Ik kan niet altijd op de werkvloer aanwezig zijn, terwijl continuïteit ontzettend belangrijk is om dit probleem aan te pakken”, aldus Luttikhold. „De oplossing is schaalbaar, maar de mens niet. Dus dan biedt techniek de oplossing.”
Samen met zijn partners Wouter van Dijk (27) en Maarten Dekker (22) ontwikkelde Luttikhold de Wastewatcher-app, een programma waarbij chefs zelf bijhouden wat ze weggooien in hun keuken. „Wij analyseren die gegevens vervolgens en komen met een advies over hoe er in die bepaalde keuken verspilling tegen kan worden gegaan.” Alle gegevens worden verzameld in een database waarmee de ondernemers uiteindelijk hopen nog meer grip op het probleem te krijgen.
De klanten, veelal cateringbedrijven, die sinds de lancering in januari met de applicatie werken zijn tevreden, aldus Luttikhold. Als voorbeeld noemt hij een bedrijf waar dagelijks meer dan 15 procent van het ingekochte brood werd weggegooid. „Na analyse van de gegevens van de app besloot de chef om voortaan alleen het populairste broodje al van te voren te smeren en de rest ter plekke te bereiden als er vraag naar was. Toen ging niet alleen de verspilling hard achteruit, er werd zelfs 5 procent meer brood verkocht dan daarvoor.”
Met hun product hopen de jongens ‘bewustwording en verandering’ in de horecawereld teweeg te brengen. Dat is op momenten lastig, geeft Luttikhold toe. ”Dit is een hardcore cursus ondernemen”, lacht hij. „Een traditioneel concept lanceren zou wel wat makkelijker zijn geweest denk ik. We gaan echt voor gedragsverandering in de hele keten. Elke stap biedt weer nieuwe uitdagingen, maar het schept ook heel veel voldoening.”