Bart Bost werkte jarenlang als productontwerper voor verschillende kinderwagenmerken. Tot hij vol overgave besloot die bomvolle markt zélf te gaan bestormen.
Bart Bost werkte jarenlang als productontwerper voor verschillende kinderwagenmerken. Tot hij vol overgave besloot die bomvolle markt zélf te gaan bestormen.
“Op een gegeven moment was ik namelijk meer bezig met bedrijfsprocessen dan met de producten zelf. Dat begon me tegen te staan.” Bost gooide het roer om en ging zich richten op iets waar zijn hart wel weer sneller van ging kloppen: het ontwikkelen van ‘de groenste kinderwagen ter wereld’, de Greentom.
Dat klinkt simpeler dan het is, aldus de Maastrichtse ondernemer. “De kinderwagenmarkt is verzadigd, vooral in dit land. Maar dat was ook weer een mooie uitdaging. We hadden echt extreme doelstellingen; ik wilde niet alleen de groenste, maar ook de eenvoudigste kinderwagen ontwikkelen, waarvan het productieproces niet afhankelijk zou zijn van lagelonenlanden.”
Uiteindelijk richtte Bost in 2013 een bv op en kon de productie van start gaan. Het frame wordt gemaakt van gerecycled polypropeen en het zitje van gerecyclede frisdrankflessen. Ook de doelstelling om het simpel te houden is gehaald: de kinderwagens bestaan uit 90% minder onderdelen dan die van de concurrentie.
Ouders kunnen bij Greentom nu al kiezen uit drie modellen in talloze uitvoeringen, maar het assortiment wordt het komende jaar nog uitgebreid, vertelt Bost. “Onze uiteindelijke collectie biedt voor ieder wat wils. Van kinderwagens met een instapprijs van 199 euro tot exclusieve edities van 1500 euro.” En dat alles zal wereldwijd beschikbaar zijn.
“Omdat onze kinderwagens zo simpel in elkaar zitten, is de productie makkelijk internationaal uit te rollen”, vertelt de ondernemer. Op dit moment vindt de productie in Nederland en Taiwan plaats, voor de Europese en de Aziatische markt, en dit jaar nog wordt er uitgebreid naar Amerika.
Bost geniet nog dagelijks van zijn keus voor het ondernemerschap.
“Dat mijn behoefte aan eenvoud zoveel deuren heeft geopend en zoveel resultaat heeft geboekt, daar verbaas ik me nog steeds over. Het succes van dit schijnbaar onmogelijke idee laat zien dat we met onze ‘niche’ de juiste weg in hebben geslagen. Greentom past helemaal bij de wereld van nu.”