Stagiairs. Dat zijn toch goedkope arbeidskrachten die je de rotklussen kunt laten doen? Hoewel veel bedrijven er nog steeds zo tegenaan kijken, is het faciliteren van stages juist in deze krappe arbeidsmarkt een uitstekende manier om personeel te vinden. Maar dan moet je het wel goed doen.
Amsterdam – Stagiairs. Dat zijn toch goedkope arbeidskrachten die je de rotklussen kunt laten doen? Hoewel veel bedrijven er nog steeds zo tegenaan kijken, is het faciliteren van stages juist in deze krappe arbeidsmarkt een uitstekende manier om personeel te vinden. Maar dan moet je het wel goed doen.
Adviseur Maarten Brand, die twee boeken schreef over dit onderwerp, ziet stages als ’een sollicitatiegesprek van twintig weken’.
„Het is de beste manier om er van beide kanten achter
te komen of het klikt. Ik geloof dat het investeren in stages uiteindelijk duurzamere arbeidsrelaties oplevert dan dat je een dure recruiter inhuurt om talent ergens weg te kapen.”
Leeromgeving
Het is voor bedrijven wel zaak dat ze het aanbieden van stages serieus nemen benadrukt hij. Iemand onbegeleid in het diepe gooien,
of juist alleen makkelijke klusjes laten doen, is niet de manier om je te onderscheiden. „De beste stagebedrijven zijn bedrijven die het
opleiden van talent meenemen in hun strategische planning. Een bedrijf moet zichzelf als leeromgeving zien, en daar de hele organisatie in meenemen.”
Een van de valkuilen die Brand veel ziet bij bedrijven is dat de stage uitsluitend gezien wordt als een zaak tussen de student en de begeleider. „Alles wordt dan op hen afgeschoven, terwijl
het een teamprestatie moet zijn.” Het is ook belangrijk
om binnen een bedrijf duidelijk te hebben wie zich wil
en kan inzetten op dit gebied. „Vaak wordt automatisch de meest ervaren werknemer ’op de stagiair’ gezet, maardat zijn niet altijd de beste begeleiders.”
Goede begeleiding is dus belangrijk „En dan kun je stagiairs ook best taken geven die ’saai’ of eenvoudig zijn”, stelt Brand. „Als je maar
kunt uitleggen waarom ze iets moeten doen. Ook makkelijke
klussen kunnen bijdragen aan hun ontwikkeling.
Het belangrijkste is dat studenten zich serieus genomen
voelen.”
Dat vier op de tien studenten geen vergoeding krijgt voor hun stage – zoals onlangs bleek uit een onder-zoek van het Interstedelijk
Studenten Overleg (ISO) – noemt de stage-expert ’uit-buiting’:
„Het is ook niet slim in deze markt, want het zorgt voor een slechte naam van je bedrijf.” Maar Brand is ook geen voorstander van te hoge vergoedingen. „Onkostenvergoeding is wat een stagevergoeding moet zijn. Er wordt nu veel gesproken over een
minimale stagevergoeding en dat vind ik een goede
zaak, maar ik pleit ook voor een maximale vergoeding. Want dan ga je als bedrijf concurreren op andere zaken dan geld. En dat lijkt me
een ontwikkeling die stageplekken alleen maar beter kan maken.”
Belastingdienst
Bovendien kunnen bedrijven die een té hoge vergoeding betalen in de problemen komen, omdat de Belastingdienst het dan mogelijk
aanmerkt als loon. Uiteindelijk moet ieder bedrijf voor zichzelf bepalen wat de beste manier is om het door hen beoogde talent
te bereiken. Maar hoe je het ook insteekt, het is belang-rijk
om het goed te doen, benadrukt Brand. „In deze arbeidsmarkt
ben je als bedrijf de kandidaat en niet omgekeerd. Als er iets niet lekker loopt, dan ben je het talent kwijt. Voor jou tien anderen.”
—
‘Wat je investeert krijg je in meervoud terug’
Handelsbedrijf in duurzame energie OTC Flow heeft als doel om alle bijna of net-afgestudeerden die bij de Amsterdamse scale-up komen werken ook bij zich te houden. “In plaats van een stageplek bieden wij bijna afgestudeerde studenten meteen een contract aan voor een half jaar, via ons Graduate Program”, vertelt recruiter Sonja Sekimik. En daar hoort ook een hogere vergoeding bij.
Het bedrijf geeft daar niet alleen de intentie voor een langdurige samenwerking mee aan, het omzeilt ook meteen het probleem dat een te hoge stagevergoeding bij de fiscus kan opleveren. “In deze sector is geld voor veel jonge mensen een drijfveer en op deze manier bereiken wij het talent waar we naar op zoek zijn”, aldus Sekimek.
Het argument van andere bedrijven dat het een te groot risico is om
te investeren in stagiairs omdat ze het vak nog niet beheersen en de begeleiding veel tijd en geld kost, wuift ze weg. „Wij zien dat
juist studenten heel leergierig zijn en bereid zijn om hard te werken. Wat je in ze investeert krijg je uiteindelijk in meervoud
terug”, aldus de recruiter.
—
’Direct eigen taken en verantwoordelijkheden’
Bij digitaal marketingbureau Endeavour krijgen stagiairs direct eigen taken en verantwoordelijkhe-den. „Als studenten het gevoel krijgen echt deel uit te maken van het team, motiveert ze dat om alles uit hun stage te halen”, weet Duncan Borsboom, oprichter van het bedrijf dat in 2019 werd uitgeroepen tot beste stagebedrijf van ons land.
Door studenten te betrekken bij hun werkcultuur, probeert het bedrijf zich te onderscheiden van andere stage-aanbieders. „Het is in deze arbeidsmarkt heel belangrijk om je te profileren, echt als een merk”, stelt Alexander Jong, operationeel directeur platforms bij Endeavour.
„Qua geld kunnen wij niet opboksen tegen de grote bedrijven. Studenten krij-gen bij ons een onkostenvergoeding. Maar de studenten die wij aantrekken willen ook niet bij de grote spelers werken; zij kiezen juist voor ons omdat ze hier meteen verantwoordelijkheden en vertrouwen krijgen.”