Gebruiken in plaats van bezitten. Het is een concept dat steeds populairder wordt. Consumenten kiezen er vaker voor om spullen te huren in plaats van te kopen. Ondernemers spelen op die trend in, onder meer door hun producten te verhuren. Maar daar komt wel heel wat bij kijken.
Amsterdam – Gebruiken in plaats van bezitten. Het is een concept dat steeds populairder wordt. Consumenten kiezen er vaker voor om spullen te huren in plaats van te kopen. Ondernemers spelen op die trend in, onder meer door hun producten te verhuren. Maar daar komt wel heel wat bij kijken.
Leaseconcepten zijn volgens retailexpert Harry Bijl vooral een interessante markt voor bedrijven die zich richten op speciale momenten en het gebruik van duurdere producten, zoals babyspullen, gereedschap en huishoudelijke apparatuur. “Voor andere bedrijven zal het waarschijnlijk meer werk kosten dan omzet opleveren. Logistiek komt er namelijk heel wat bij kijken”, wijst hij op de logistieke uitdagingen die er bij lease komen kijken, zoals het innemen, reviseren, opslaan en weer uitlenen van producten.
Toch zegt Bijl wel te begrijpen dat steeds meer merken een eigen leaseconcept lanceren: „Het is een extra service voor klanten. Door ook te verhuren, bied je consumenten verschillende manieren aan om jouw producten te gebruiken. Daar kun je klanten mee aantrekken die anders wellicht niet voor jouw merk zouden kiezen, bijvoorbeeld omdat ze het niet kunnen betalen.”
Lease is natuurlijk ook een verdienmodel voor de verhuurder, omdat de klant een renteopslag betaalt in het vaste leasebedrag, waardoor deze bij sommige goederen duurder uit is dan bij een ’gewone’ aankoop. Voordeel is dat het goed na afloop van het contract weer teruggegeven kan worden. „Je hebt op deze manier veel meer contact met je klanten, op basis waarvan je je producten kunt verbeteren.”
Ook de duurzame kant van een eigen leaseconcept is vaak een motivatie voor bedrijven om zich daartoe te zetten. „Het past goed in de circulaire economie. Er wordt eigenlijk een schakel uit de keten gehaald, namelijk die van de marktplaatsen. Het bedrijf houdt zo controle over de producten.”
—
Bij Bugaboo kunnen klanten er sinds november ook voor kiezen om een kinderwagen te huren in plaats van te kopen. Duurzaamheid is de leidende motivatie voor het lanceren van deze service, legt Rolf Smeding, Business Development Director bij het merk, uit. “We verlengen zo de levensduur van onze producten. Meerdere families kunnen gebruik maken van één product en we repareren de wagens wanneer een onderdeel niet meer voldoet. Hierdoor hopen we uiteindelijk minder te gaan produceren en onze CO2- uitstoot te verminderen.”
Het is niet de eerste keer dat het kinderwagenmerk een leaseconcept lanceert. “We hebben het in 2016 ook al eens geprobeerd, maar toen bleek de markt daar nog niet klaar voor.”
Nu duurzaamheid voor consumenten steds belangrijker wordt bij de aankopen die ze doen, denken ze bij Bugaboo dat het een goed moment is om het nog een keer te proberen. “In landen zoals Zweden en Duitsland waar duurzaamheid al langer een belangrijke rol speelt, zien we dat leasen al veel normaler is. Hier moeten we meer uitleggen nog, maar lease is onderdeel van de groene koers die we met ons bedrijf hebben uitgezet dus we zetten door en hopen dat de animo organisch groeit.”
—
Kinderkleding leent zich ook goed voor verhuur, vinden ze bij kinderkledingmerk Gray Label. “Bij ons kun je voor een vast bedrag per maand kleding huren die je inruilt voor iets groters zodra ze er zijn uitgegroeid.”
Huurders hoeven niet bang zijn dat hun kroost de kleding vies of stuk maakt. “We reinigen alle kleding die bij ons terugkomt en laten kleine gebreken herstellen. Als het kledingstuk daarna nog mooi is, gaat het naar een ander kindje en anders wordt het gebruikt voor een collectie met unieke kledingstukken die we twee keer per jaar uitbrengen.”
Ondanks dat er vanaf het begin veel interesse was, voelt het runnen van het concept soms als pionieren, stelt Gray label RNTD manager Linda Hofland. “Het kost veel tijd en moeite dit te optimaliseren. Er zijn bijvoorbeeld nog niet zo veel standaard softwareoplossingen hiervoor, waardoor we die zelf hebben laten maken. En we hebben de uitgifte tot nu toe nog zelf gedaan, maar nu we groter groeien zijn we in gesprek met partijen die dat van ons over kunnen nemen. Ook kijken we naar recyclemogelijkheden voor grotere oplagen. We moeten steeds zelf op zoek naar wat haalbaar is omdat er weinig voorbeelden zijn. Maar omdat we het vanuit een goedlopend merk opzetten, hebben we gelukkig het voordeel van een lange adem.”