Bedrijven die zoeken naar werknemers komen niet meer weg met het plaatsen van een standaard vacature. Nu de banen voor het oprapen liggen, wagen steeds meer werkgevers zich aan creatieve manieren om personeel te werven.
Amsterdam – Bedrijven die zoeken naar werknemers komen niet meer weg met het plaatsen van een standaard vacature. Nu de banen voor het oprapen liggen, wagen steeds meer werkgevers zich aan creatieve manieren om personeel te werven.
Zo benaderde Google potentiële werknemers via haar eigen zoekmachine. Als een it-er daarin bijvoorbeeld zocht naar een programmeertaal, dan verscheen er een pop-up met ‘You are speaking our language. Up for a challenge?’. Ook maken bedrijven steeds vaker gebruik van bijvoorbeeld TikTok of Instagram om hun doelgroep te bereiken of zetten ze virtual reality in om potentieel personeel een kijkje op de werkvloer te geven.
“Recruitment is marketing geworden”, beschrijft adviseur arbeidsmarktstrategie Jeroen Moerenhout deze ontwikkeling. “Op de krappe arbeidsmarkt wordt het steeds belangrijker om je als bedrijf te onderscheiden. Omdat er steeds minder werkzoekenden zijn, zoeken werkgevers naar manieren om de aandacht te trekken.”
Het inhuren van een influencer die zijn of haar volgers laat zien hoe fantastisch jouw bedrijf is, is echter geen garantie voor succes. “Het is belangrijk dat bedrijven zich verdiepen in hun potentiële werknemers”, denkt Moerenhout. “Wie wil je precies aantrekken, wat vinden zij belangrijk en via welke kanalen kun je ze bereiken? Iemand die net is afgestudeerd heeft een andere benadering nodig dan een dertiger met een hypotheek en een gezin. Alleen maar pochen over hoe leuk het is om bij jou te werken, werkt dan niet.”
Daar ligt ook de valkuil van ludieke wervingscampagnes denkt hij. “Misschien trek je mensen op die manier wel over de streep om bij jou te solliciteren, maar het betekent niet dat ze vervolgens ook blijven. Als mensen op een unieke manier zijn binnengehaald, is de kans groter dat het uiteindelijke werk tegenvalt omdat er te hoge verwachtingen zijn geschept.”
De arbeidsmarktstrateeg raadt bedrijven aan om de krapte op de arbeidsmarkt te gebruiken als katalysator om kritisch naar hun eigen organisatie te kijken. “Werk was vroeger noodzaak, nu is het identiteit”, ziet hij. “Waar het bij het werven van personeel vroeger vooral draaide om de werkinhoud en het salaris, bereik je nu mensen met zaken als uitdaging, vrijheid en ontwikkeling. Door in te steken op wat zij bij jouw bedrijf kunnen leren bijvoorbeeld.”
Impact
Zingeving is ook belangrijk voor potentiële werknemers ziet hij. “Vooral jongere generaties willen werken bij een organisatie waar ze zich mee kunnen identificeren en impact kunnen maken. Vacatures zeggen niet meer alles. Je moet als bedrijf ook op andere manieren zichtbaar zijn, zodat mensen gaan denken: dat is een tof bedrijf, daar wil ik wel voor werken. Een ludieke recruitmentactie kan daarbij aanvullend zijn, maar dat is een trucje, uiteindelijk gaat het erom wat je uitstraalt in alle uitingen die je als bedrijf doet. En wat je daarvan uiteindelijk waarmaakt.”
—
“Vroeger hingen onze franchisenemers een poster met ‘personeel gezocht’ op in hun zaak en stroomden de aanmeldingen binnen. Nu is dat niet meer genoeg”, stelt Joost Geurtsen, marketing director bij New York Pizza. “Vooral het vinden van gemotiveerde bezorgers is lastig. Dat tekort is zo nijpend dat we niet meer altijd de service kunnen leveren die we voor ogen hebben.”
Reden om het werven van personeel niet langer alleen bij franchisenemers te laten, maar het vanuit het hoofdkantoor op te pakken met landelijke campagnes. Vooral de huidige recruitmentcampagne valt daarbij op: nieuwe bezorgers bij de keten maken kans op een ruimtereis. “Dat is geen loze belofte”, benadrukt Geurtsen. “We staan op de wachtlijst bij diverse aanbieders van commerciële ruimtereizen.”
Deze ludieke manier van aandacht trekken, past volgens hem bij het bedrijf. “Maar het is ook echt nodig om op te vallen. Een campagne als deze zorgt voor meer animo, maar het blijft nog steeds moeilijk. Zonder dit soort ludieke actie worden we ondergesneeuwd in deze branche.”
—
“Het personeelstekort in de horeca is zo groot dat we afgelopen zomer vaak moesten kiezen tussen gasten binnen ontvangen óf op het terras”, vertelt marketing manager Maartje Thompson van het Rotterdamse Hotel New York.
In hun zoektocht naar nieuw personeel werken de marketingafdeling en de hr-afdeling van het hotel nauw samen. Ze wenden zich onder meer tot TikTok om hun jonge doelgroep te bereiken. De recruitmentvideo die ze daar afgelopen najaar plaatsten werd meer dan 421 duizend keer bekeken. Ook werken ze samen met studentenverenigingen in de stad. “Als iemand via hen bij ons komt werken, ontvangen ze €1 per gewerkt uur voor in de verenigingskas.”
De strategie van het bedrijf is vooral zichzelf zichtbaar maken. “Om mensen te bereiken die niet per se op zoek zijn naar een (nieuwe) baan, schijnen ze een stuk of acht keer met jouw bedrijf in aanraking te moeten zijn geweest. We proberen onze doelgroep op zo veel mogelijk manieren te laten weten dat we er zijn.”