Ook nu het thuiswerkadvies komt te vervallen, blijven veel werkgevers hun personeel de mogelijkheid bieden om (deels) vanuit huis te werken. Naast voordelen zoals het wegvallen van reistijd en een betere werk-privébalans, zitten er nadelen aan hybride werken. Zo laat de thuiswerkplek van werknemers nog wel eens te wensen over, kan het gebrek aan contact met collega's eenzaam zijn en is het voor werkgevers lastiger te peilen of werknemers nog wel goed in hun vel zitten. Nieuwe concepten nemen deze nadelen weg.
Amsterdam – Ook nu het thuiswerkadvies komt te vervallen, blijven veel werkgevers hun personeel de mogelijkheid bieden om (deels) vanuit huis te werken. Naast voordelen zoals het wegvallen van reistijd en een betere werk-privébalans, zitten er nadelen aan hybride werken. Zo laat de thuiswerkplek van werknemers nog wel eens te wensen over, kan het gebrek aan contact met collega’s eenzaam zijn en is het voor werkgevers lastiger te peilen of werknemers nog wel goed in hun vel zitten. Nieuwe concepten nemen deze nadelen weg.
Bij videochatdienst Mibo hebben ze hybride werken volledig omarmd. “We werken allemaal op afstand en komen een paar keer per jaar met z’n allen bij elkaar”, vertelt Taco Ekkel, oprichter van het bedrijf. Toch ziet hij ook nadelen van werken vanuit huis. “Het gevaar is dat het al heel snel puur zakelijk wordt. Er is weinig ruimte voor persoonlijk contact.”
3D-wereld
Dat was voor Ekkel en medeoprichter Benjamin de Jager de reden om in het eerste coronajaar Mibo te bouwen, een chatdienst waar de gespreksdeelnemers rondlopen in een 3D-wereld. Ruim een jaar later is de app – waar gebruikers alleen een webcam en een koptelefoon voor nodig hebben – in 135 landen wereldwijd actief en behoren onder meer Netflix, Google, Nike, Warner Bros en Unicef tot de duizenden betalende zakelijke klanten.
Deelnemers kunnen vrij rondlopen op bijvoorbeeld een digitaal tropisch eiland en horen anderen harder als die dichterbij komen. Deze informele manier van samenzijn bevordert de teamsfeer binnen bedrijven, krijgt Ekkel terug van zijn klanten. “En we weten inmiddels allemaal dat een goed verbonden team beter presteert.”
De app wegzetten als leuke gimmick voor werknemers doet de dienst volgens hem te weinig eer aan: “Nu dagelijks samen zijn op kantoor tot het verleden behoort, moeten we allemaal op zoek naar nieuwe sociale werkrituelen. Natuurlijk zal het gebruik van onze app wat inzakken als fysieke evenementen en borrels weer zijn toegestaan, maar ik denk dat we nooit meer helemaal teruggaan naar hoe het was. Voor remote teams en internationale bedrijven blijven we sowieso relevant.”
Onderzoek
Al vóór de opmars van corona hielden ze zich bij 2daysMood bezig met blije werknemers. Het bedrijf ontwikkelde in 2016 een nieuwe manier om medewerkerstevredenheid te meten. Met hun tool – een anoniem onderzoek die via email, app, in teams of via een QR-code ingevuld kan worden – kunnen werkgevers in vijftien seconden checken hoe het met hun personeel gaat.
Door de uitkomst van de onderzoeken regelmatig terug te koppelen naar hun medewerkers boeken de meeste klanten van het bedrijf, goede responsresultaten, vertelt ceo Martin Meulenkamp van het bedrijf met klanten als Tempo team, ProRail en Heijmans. “Natuurlijk heeft lang niet elke werknemer altijd zin om te reageren, maar de gemiddelde responswaarde ligt boven de 50%. Uit onze ervaring blijkt dat het helpt om werknemers duidelijk te maken dat het aannemen van een afwachtende houding niet bijdraagt aan een positieve organisatie. Het is belangrijk dat er een dialoog ontstaat binnen bedrijven, helemaal nu dagelijks contact op de werkvloer niet meer vanzelfsprekend is.”
Hij wijst erop dat bedrijven die overstappen op hybride werken op zoek moeten naar nieuwe manieren om te monitoren of hun medewerkers nog gelukkig zijn: “Wie wekelijks of maandelijks een paar vragen krijgt hoe het gaat, voelt zich gehoord. En een medewerker die het gevoel heeft dat er naar hem of haar geluisterd wordt, is meestal een gelukkige medewerker, ook in een remote team.”
Bij Workwize zien ze de coronacrisis als ‘een noodgedwongen experiment’ waardoor we anders naar het inrichten van ons werk zijn gaan kijken. “En uiteindelijk is dat een zegen”, denkt medeoprichter Michiel Meyer van het platform waar werknemers producten kunnen bestellen voor hun thuiswerkplek.
Koffie
Aangesloten bedrijven bepalen zelf uit welke producten hun medewerkers kunnen kiezen, van ergonomische bureaustoel tot lekkere koffie of een plant. Door al deze producten op één plek aan te bieden, wil de start-up werkgevers ontlasten. “Vooral het inwerken van nieuwe werknemers en de afwikkeling als iemand het bedrijf verlaat nemen nu vaak veel tijd in beslag. Het voordeel van dit concept is dat alles via ons verloopt, waardoor de werkgever niet meer zelf het contact hoeft te onderhouden met alle verschillende leveranciers van de producten en alles in één keer bij de werknemer thuis kan worden opgehaald.”
Als Meyer naar de klanten van Workwize, zoals Mollie, Catawiki, Otrium en FrieslandCampina, kijkt ziet hij verschillende motivaties om te kiezen voor hybride werken. “Steeds meer bedrijven – wij zelf ook – omarmen het echt als verdienmodel. Zij zien het als een groot voordeel dat je niet meer beperkt wordt door de locatie waar je bedrijf zich bevindt: als de beste werknemer in Frankrijk woont, dan kun je die nu gewoon aannemen.”