Ontbijten met havermout; steeds meer mensen doen het. Een bordje pap in de ochtend is makkelijk, snel en gezond. Maar een beetje variatie qua ontbijt is ook wel fijn, vond Sophie van Felius. Ze bedacht kant-en-klare biologische havermoutmixen.
AMSTERDAM – Ontbijten met havermout; steeds meer mensen doen het. Een bordje pap in de ochtend is makkelijk, snel en gezond. Maar een beetje variatie qua ontbijt is ook wel fijn, vond Sophie van Felius. Ze bedacht kant-en-klare biologische havermoutmixen.
De vier eerste varianten van haar havermoutmerk Nomly zijn sinds december online te koop en bevatten naast haver en boekweit verschillende noten, pitten, zaden en specerijen zoals kurkuma, cacao of kaneel.
Met het merk denkt de jonge onderneemster een doelgroep aan te spreken die de dag graag goed en gezond wil beginnen, maar daar niet te veel moeite voor wil doen. “Je zou de mixen die wij aanbieden natuurlijk ook zelf kunnen maken, maar daar heeft niet iedereen ‘s ochtends zin in”, zegt ze. “Ik ontbeet ook altijd al graag met havermout maar had niet altijd tijd of zin om leuke smaakvariaties te bedenken, waardoor ik meestal toch weer terugviel op mijn standaardrecept met appel en kaneel.”
Het enorme aanbod dat er al is op het gebied van ontbijtvarianten, schrikt de onderneemster niet af. In tegendeel. “Ik geloof met dit merk echt nog wat toe te kunnen voegen aan de markt. Het aandeel havermout is sowieso nog niet heel groot en wat er wel ligt is óf het basisproduct óf het bevat heel veel suikers. Wij voegen een minimale hoeveelheid suiker toe aan onze producten, waardoor onze mixen een stuk gezonder zijn dan veel wat er nu in de schappen ligt.”
Niet alleen gezondheid is een leidraad voor Van Felius, ook duurzaamheid staat bij haar hoog in het vaandel. “Bij elke nieuwe stap of beslissing kijk ik of het op een duurzame en verantwoorde manier kan. Dat vind ik eigenlijk niet meer dan logisch als je in deze tijd een bedrijf start.” De verpakkingen van de havermout zijn bijvoorbeeld gemaakt van landbouwafval en worden gevuld bij een sociaal werkbedrijf.
De onderneemster hoopt met haar merk anderen te stimuleren om hun dag niet alleen gezond maar vooral goed te beginnen. “Als je ‘s ochtends al begint met goede gewoontes – zoals een goed ontbijt – dan is het makkelijker om dat de rest van de dag vol te houden.”