De campagne waarmee Splitt, een betaalapp speciaal voor groepen, Nederland wilde veroveren ging begin maart van start. Met een online video en doorvertalingen naar social media mikte de startup op het vergroten van zijn naamsbekendheid en het aantal gebruikers. Totdat een kleine twee weken later de coronacrisis alle grootste plannen in de war gooide.
UTRECHT – De campagne waarmee Splitt, een betaalapp speciaal voor groepen, Nederland wilde veroveren ging begin maart van start. Met een online video en doorvertalingen naar social media mikte de startup op het vergroten van zijn naamsbekendheid en het aantal gebruikers. Totdat een kleine twee weken later de coronacrisis alle grootste plannen in de war gooide.
“Dat was wel even een uitdaging”, erkent chief revenue officer Max Fackeldey, die het bedrijf runt samen met de broers Paul Joost en Johanan Fraanje. “Onze focus ligt op betalingsmogelijkheden voor groepen, die opeens niet meer samen mochten komen. Ook de branches waar we ons op richtten -horeca, sportclubs, festivals en reizen- lagen allemaal van de ene op de andere dag plat. Alles waar we ons mee bezighielden was opeens niet vanzelfsprekend meer.”
Irritaties
Het oorspronkelijke doel van Splitt was om irritaties en drempels rond groepsbetalingen weg te nemen. De oprichters bedachten een app waarmee gebruikers samen een groepsrekening kunnen aanmaken. Daarin wordt bijgehouden wie meebetalen aan een rondje of een activiteit, wat dat kost, wie heeft voorgeschoten en hoe laat er is betaald. De volgende ochtend wordt het eindsaldo bepaald en omdat de app is gekoppeld aan de bankrekening van de deelnemers, kan het juiste bedrag binnen een paar dagen van ieder zijn rekening worden af- of bijgeschreven.
Kansen
De ondernemers besloten zich echter niet uit het veld te laten slaan door het feit dat niemand tijdens de coronacrisis nog behoefte had aan hun product. “Opgeven is nooit een optie geweest”, zegt Fackeldey. “Elke crisis biedt immers ook nieuwe kansen. Het gaat erom welke je daarvan pakt.”
Ze besloten zich versneld te gaan richten op de betaalfunctie van hun concept: Splitt PAY. “Met die betaalfunctie, die werkt met QR-codes, kunnen we goed inspelen op de vraag naar cashloos betalen, die flink is gegroeid door de coronacrisis. Bovendien hoeft met deze functie niemand meer een rondje voor te schieten.”
Het bedrijf richt zich op dit moment vooral op kantines en clubhuizen van sportverenigingen. “Dat is echt een plek waar we een betaalprobleem kunnen oplossen. Sportteams kunnen op deze manier makkelijker nog wat drinken na de wedstrijd en veel sportclubs wilden vanwege de veiligheid sowieso al graag van het betalen met contant geld af.”
Wie samen met zijn sportteam de Splitt-app heeft gedownload, hoeft alleen maar een QR-code bij de kassa te scannen als hij een rondje haalt in de kantine en de betaling wordt automatisch verrekend.
Sportclubs
De betalingen draaien op het systeem en de vergunningen van betalingsdiensteverlener CM.com. Voor de uitrol binnen de sportwereld werkt de startup nauw samen met softwarebedrijf Twelve, dat kassasystemen levert aan een groot deel van alle sportclubs in Nederland.
Door dergelijke samenwerkingen hoopt Splitt ook binnen andere sectoren te kunnen groeien met hun betaalsysteem. “Het is in sommige branches natuurlijk nog heel onduidelijk hoe dingen gaan lopen, dus het is voor ons zaak om steeds heel gericht te kijken wat onze volgende stap wordt. In plaats van onze oorspronkelijke strategie om via campagnes snel heel veel massa te bereiken, moeten we nu gerichter kijken hoe we de juiste massa aan kunnen spreken.”
Maar die veranderde koers slaat de ondernemers dus niet uit het veld. “Als je ergens tegen aanloopt, moet je er omheen om door te kunnen. En dat lijkt ons vooralsnog aardig gelukt.”