Digitale werkplatformen waar bedrijven tijdelijk personeel kunnen selecteren, inhuren, inplannen en verlonen zijn niet nieuw. Digitaal uitzendbureau Maqqie wil zich onderscheiden door gebruikers ook een sociaal vangnet te bieden.
GORINCHEM – Digitale werkplatformen waar bedrijven tijdelijk personeel kunnen selecteren, inhuren, inplannen en verlonen zijn niet nieuw. Digitaal uitzendbureau Maqqie wil zich onderscheiden door gebruikers ook een sociaal vangnet te bieden.
“We hebben het hele traject van een traditioneel uitzendbureau beetgepakt en in een app gestopt”, vertelt Pieter Leenman, oprichter van Maqqie. “We regelen dus ook belasting, verzekeringen en pensioen voor werknemers.”
Online werkplatformen als Freelance.nl, Werkspot en Temper floreren nu steeds minder mensen een vast contract hebben. “Maar die platformen werken allemaal met freelance-constructies”, aldus Leenman.
Cao
Bij Maqqie kunnen mensen die op zoek zijn naar werk hun cv uploaden en ondernemers kunnen er vacatures aanmaken die eveneens worden doorgeplaatst op grote vacaturesites. Als werknemer en werkgever met elkaar matchen en een uurtarief zijn overeengekomen, regelt de app volautomatisch alle juridische, fiscale en administratieve rompslomp conform de voor die branche geldende cao. Ook de planning, urenregistratie en verloning lopen via het platform.
Leenman liep al een tijd rond met het idee voor Maqqie. “Ik miste een knop ‘samenwerking aangaan’ op LinkedIn”, vertelt hij. “Je kunt elkaar daar als werkgever en werkzoekende makkelijk vinden, maar als je samen wilt werken moet je dat zelf opzetten. Ik denk dat veel potentiële samenwerkingen daar op stranden. Zo kwam ik op het idee voor een tool waar je makkelijk en snel zelf werkrelaties tot stand kunt brengen en beheren.”
De lancering van het platform, in de herfst van 2019, duurde langer dan de ondernemer aanvankelijk voor ogen had. “Het bleek best wel een puzzel; het arbeidsrecht in ons land is nogal complex. Maar inmiddels klopt alles en hebben we een team van vijftien man.”
“Alle processen zijn geautomatiseerd. Met een paar muisklikken heb je alles geregeld. En omdat we geen intercedenten en kantoren nodig hebben zijn we tot 20% goedkoper dan een traditioneel uitzendbureau”, aldus Leenman. “Bij hen weet je vaak ook niet wat er precies aan de strijkstok blijft hangen. Wij communiceren duidelijk dat het bij ons 7% van het uurtarief is.”
Transparantie
Voor directeur Martijn den Besten was die transparantie een van de voornaamste redenen om zich bij het bedrijf aan te sluiten. “Voor werkgevers is het vaak onduidelijk uit welke vijver uitzendbureaus vissen om geschikte kandidaten te vinden; bij ons kun je gewoon zelf je favoriete werknemer kiezen uit ons bestand. Dat is zoveel transparanter dan het nu gaat. Die openheid heeft de toekomst, mensen willen zelf in de hand hebben met wie ze in zee gaan.”
De cao’s van meer dan dertig branches zijn toegevoegd aan het systeem. Het bedrijf staat nu voor de uitdaging haar doelgroep te bereiken. “We benaderen het per branche, onder meer door op beurzen en in vakbladen te staan. Maar uiteindelijk is het de mond-tot-mondreclame waar we het van moeten hebben en daar hebben we geduld voor nodig”, geeft Den Besten toe. “Maar we zien een stijgende lijn in het aantal aanmeldingen. Uiteindelijk hopen we hét platform te worden voor flexibel werkend Nederland.”
Naam bedrijf: Maqqie
Wie: Pieter Leenman en Martijn den Besten
Wat: Uitzend- en werkplatform
Waar: Gorinchem
Officiële startdatum: 11 oktober 2017
Gedane investering: €3,5 miljoen
Beoogde jaaromzet: €15 miljoen (2020)
Meer informatie: maqqie.nl