Korte colleges door inspirerende docenten; niet op televisie, in het theater of tijdens een evenement maar op kantoor. Dat concept introduceerde Micha Schipper (42) vorig jaar met zijn startup Lecture.
AMSTERDAM – Korte colleges door inspirerende docenten; niet op televisie, in het theater of tijdens een evenement maar op kantoor. Dat concept introduceerde Micha Schipper (42) vorig jaar met zijn startup Lecture.
Lecture werkt op abonnementsbasis. “Wij spreken liever over reeksen”, zegt Schipper. “Bedrijven nemen een serie colleges af en bepalen zelf wanneer ze deze inzetten. Soms worden die bijeenkomsten alleen voor trainees of het MT ingepland, maar we zien dat de meeste klanten elke maand een integrale masterclass organiseren voor al hun medewerkers. Vanuit dat idee ben ik deze onderneming ook gestart. We willen programma’s maken om medewerkers te inspireren met onderwerpen waar ze niet dagelijks mee bezig zijn zoals ethiek, kunstgeschiedenis, ruimtevaart, mediarecht of robotica.”
Autoriteit
Om deze inspiratie te kunnen bieden is Lecture continu op zoek naar inspirerende sprekers die een autoriteit zijn op hun vakgebied. “Er komen wekelijks potentiële sprekers bij ons op kantoor een ‘proefcollege’ geven. Wij zijn daarbij heel kritisch. Uiteindelijk nemen we maar 15% van de docenten en hoogleraren die we zien op in onze programma’s. We zijn niet alleen op zoek naar mensen met een origineel verhaal; ze moeten het ook goed kunnen overbrengen.”
Schipper vindt het daarom belangrijk om alle sprekers die door zijn bedrijf worden ingehuurd, zelf gezien te hebben. “Ik volg alle colleges hier op kantoor maar ga ook veel naar het buitenland om hoogleraren en docenten te ontmoeten en hun lezingen bij te wonen. Dat klinkt als een droombaan en dat is het ook. Maar meestal weet ik na vijf of tien minuten al of een docent geschikt is en als je dan nog anderhalf uur naar een verhaal moet luisteren, kan dat best lang zijn hoor”, lacht hij.
Met die persoonlijk aanpak onderscheidt zijn bedrijf zich van eventuele concurrenten. “Wij willen een brug slaan tussen de academische wereld en het bedrijfsleven”, schetst Schipper. “En daarbij gaan we zorgvuldig te werk. Dat is misschien niet de meest efficiënte manier, maar daar gaat het ons niet om. We willen geen online database zijn waar klanten doorheen kunnen scrollen op zoek naar een spreker die ze interessant lijkt. Klanten kiezen dan ook niet zelf welke sprekers ze uitnodigen op kantoor; wij stellen het programma samen.” Dat betekent niet dat bedrijven geen inspraak hebben over wie er komt spreken, benadrukt de ondernemer. “Wij cureren, maar ze mogen natuurlijk altijd nee zeggen.”
Inmiddels zijn er wereldwijd veertig bedrijven waar werknemers maandelijks een college volgen via Lecture; waaronder Aegon, Heineken, TomTom en ABN Amro. Waarom het concept zo aanslaat? “Bedrijven zoeken manieren om mensen aan zich te binden”, ziet Schipper. “Door kennis van buiten naar binnen te brengen en medewerkers te inspireren ontstaat er een open, creatieve en innovatieve bedrijfscultuur.”
Naam bedrijf: Lecture
Wie: Micha Schipper
Wat: Inspirerende colleges op kantoor
Waar: Nederland, Engeland, België
Officiële startdatum:
1 september 2018
Gedane investering: €25.000
Beoogde jaaromzet: €850.000
Meer informatie: www.lecture.nl