Ouderen die samen met jongeren soep koken die vervolgens verkocht wordt via supermarkten, restaurants en cateraars. Met dat concept wil Max Kranendijk eenzaamheid onder ouderen bestrijden.
AMSTERDAM – Ouderen die samen met jongeren soep koken die vervolgens verkocht wordt via supermarkten, restaurants en cateraars. Met dat concept wil Max Kranendijk eenzaamheid onder ouderen bestrijden.
Kranendijk bedacht Oma’s Soep samen met jeugdvriend Robert Croese. De bouillonsoep van zijn oma was de inspiratiebron. “Met kerst had mijn oma de soep gemaakt die ze vroeger ook altijd maakte. Ze genoot van het samen koken en eten, maar vertelde dat ze dat steeds minder vaak deed omdat haar familie niet in de buurt woont en haar vrienden minder mobiel worden”, schetst Kranendijk. “Een paar dagen later zaten Robert en ik in de kroeg. Hij vertelde ook veel eenzaamheid te hebben gezien tijdens de coschappen van zijn studie geneeskunde en zo kwamen we op het idee.”
Inmiddels kookt Oma’s Soep vier dagen per week in buurthuizen in heel Amsterdam. En ook in Groningen maken opa’s en oma’s wekelijks soep. “We richten ons specifiek op ouderen die nog zelfstandig wonen”, vertelt Kranendijk. “Zij missen vaak sociale contacten.” De kookochtenden van Oma’s Soep zijn kosteloos bij te wonen en worden afgesloten met een gezamenlijke gratis lunch.
“We merkten al bij de eerste bijeenkomst dat het concept aansloeg”, aldus de ondernemer. “Tijdens het snijden van de groenten, het koken van de soep en het eten worden herinneringen opgehaald en ook vaak recepten uitgewisseld”, vertelt hij. “We merken ook dat veel ouderen het fijn vinden om contact te hebben met jongeren. Onze vrijwilligers zijn vaak studenten of jonge werkenden en dat zorgt voor een leuke dynamiek.”
Na afloop van de kookochtenden wordt de soep naar de productiekeuken van het bedrijf gebracht, gekoeld, verpakt en verder verspreid. Het assortiment bestaat inmiddels uit zes soorten soep. Klanten van Oma’s Soep variëren van restaurants en cateraars tot biologische supermarkt Marqt. “Ons klantenbestand groeit”, vertelt Kranendijk. “We richten ons nu op supermarktketens en grote cateringpartijen. Met dergelijke klanten kunnen we echt impact maken.”
Voor die uitrol werkt het bedrijf met studentenbesturen. “Dat gaat via studentenverenigingen. Zij begeleiden de kookochtenden en regelen de vrijwilligers.” Deze werkwijze zorgt ervoor dat Kranendijk zich kan richten op andere zaken dan het dagelijks runnen van de kookmomenten.
Ook het werk in de productiekeuken wil Kranendijk uitbesteden. “Ik wil me focussen op de groei van het bedrijf. Robert is inmiddels bezig met zijn specialisatie tot neuroloog en niet meer dagelijks bij het bedrijf betrokken. Door meer grote klanten binnen te halen wil ik Oma’s Soep landelijk kunnen aanbieden. Met de omzet kunnen we dan het concept verder uitrollen en zo nog meer ouderen minder eenzaam maken.”
Naam bedrijf: Oma’s Soep
Wie: Max Kranendijk, Robert Croese
Wat: Soep gemaakt door oud en jong
Waar: Amsterdam en Groningen
Officiële startdatum: 01-09-2017
Gedane investering: €80.000
Beoogde jaaromzet: €168.000
Meer informatie: www.omassoep.nl