De wereld verbeteren met wc-papier. Dat klinkt als een grap en zo begon het ook, maar inmiddels zijn Melle Schellekens en Sander de Klerk bloedserieus.
AMSTERDAM – De wereld verbeteren met wc-papier. Dat klinkt als een grap en zo begon het ook, maar inmiddels zijn Melle Schellekens en Sander de Klerk bloedserieus.
De Amsterdamse horeca-ondernemers richtten vorig jaar The Good Roll op, leverancier van 100% gerecycled luxe wc-papier. “We hebben allebei goedlopende horecazaken en vonden dat het tijd werd om iets terug te doen voor de wereld. Op zoek naar een product om impact mee te maken kwamen we gekscherend bij wc-papier terecht”, vertelt Schellekens. “Het overgrote deel van het toiletpapier wordt nog steeds gemaakt van bomen, wij vinden dat onzin en gebruiken uitsluitend boomvriendelijk papier, gerecycled dus.”
De uitdaging was om van een ‘niet bepaald sexy’ product een tof concept te maken. “We kunnen onze kinderlijke creativiteit erop los laten”, aldus Schellekens. “Zo hebben de wikkels rondom de wc-rollen wisselende designs, maar er zit altijd één rood-witte emergency-rol tussen; je laatste rol. En via een QR-code kun je de tien leukste filmpjes van de dag bekijken; een soort modern moppenboek”, somt De Klerk op.
Het merk heeft wel een serieus doel. De Klerk: “Eén derde van de wereldbevolking heeft geen toegang tot veilige toiletten, wat enorme gezondheidsrisico’s met zich meebrengt. Wij investeren 50% van onze omzet in de installatie van veilige toiletten in Oost-Afrika.”
De uitstraling en boodschap slaat aan. Om door te pakken vroegen de ondernemers Ries Bokken – voormalig brandmanager bij diverse merken – om als derde partner in te stappen. “Bij dit concept is het makkelijk om de impact te meten”, verklaart Bokken de snelle groei. “Dat er bomen gespaard worden is heel tastbaar en we kunnen voor klanten precies uitrekenen hoeveel toiletten er gebouwd kunnen worden met hun uitgave. Dat werkt.”