"Oneindig genieten van vis; dat is ons doel", vertelt Bart van Olphen van het duurzame vismerk Fish Tales. "Dat kan alleen als de hele wereld beseft dat overbevissing moet stoppen. Wij leveren uitsluitend gecertificeerde duurzame vis, voornamelijk uit blik."
AMSTERDAM – “Oneindig genieten van vis; dat is ons doel”, vertelt Bart van Olphen van het duurzame vismerk Fish Tales. “Dat kan alleen als de hele wereld beseft dat overbevissing moet stoppen. Wij leveren uitsluitend gecertificeerde duurzame vis, voornamelijk uit blik.”
Op de blikjes staat het verhaal van de vissers die de vis gevangen hebben. Zoals het verhaal van de Indonesische Datang die met zijn collega’s tonijn vangt met een hengel zodat er geen bijvangst is en het plaatselijke koraal niet aangetast wordt. “We willen met onze producten het imago van blikvis opvijzelen”, schetst Van Olphen. “Het leuke aan vis uit blik is dat het lang houdbaar is. Daardoor kan er op het juiste moment gevist worden en niet bijvoorbeeld in het paarseizoen.”
Fish Tales is niet het eerste duurzame vis-avontuur van Van Olphen. Eerder richtte hij het winkelconcept Fishes op, waar alleen eerlijk gevangen verse vis werd verkocht. Tevens schreef hij meerdere kookboeken en trok hij internationaal de aandacht met zijn filmpjes waar hij op bijzondere plekken in 15 seconden visgerechten klaarmaakt, vooral nadat Jamie Oliver deze filmpjes deelde op zijn YouTube-kanaal FoodTube.
In 2013 begon Van Olphen Fish Tales, samen met Harm-Jan van Dijk die eerder Landmarkt oprichtte, een supermarkt gericht op streekproducten. “Door de zakelijke ervaring van Harm in combinatie met het wereldwijde netwerk van duurzame visserijen dat ik had opgebouwd, werkte dit meteen heel goed.”
In Nederland zijn de producten exclusief verkrijgbaar bij Albert Heijn, naast blik ook versproducten als gerookte zalm, makreel en verse mosselen. “Verder werken we samen met bedrijven waaronder Makro, KLM en Bagel&Beans.”
In het buitenland richt het bedrijf zich uitsluitend op supermarkten. “Onze eerste stap is Duitsland veroveren. We liggen daar nu in vier supermarkten en werken samen met lokale agenten en een pr-bureau voor de verdere uitrol”, vertelt Van Olphen. “We hebben ook al contact met supermarkten in de Verenigde Staten, Canada, Australië en Zuid-Afrika. Mede door de populariteit van mijn kookshows op YouTube en mijn kookboeken hebben we de mogelijkheid om een internationaal merk te worden.”
Het laatste kookboek van Van Olphen, Bart’s Fish Tales, waarvoor hij overal ter wereld duurzame visserijen bezocht en daar recepten aan verbond, wordt uitgebracht in onder meer Duitsland, Oostenrijk, Australië, de Verenigde Staten en China. “Als je bedenkt dat 80% van de visconsumptie in Azië plaatsvindt en ze daar nog helemaal niet zo bezig zijn met duurzaamheid, is zo’n Chinese vertaling heel interessant.”
Het merk Fish Tales wordt niet in de boeken vermeld, maar Van Olphen benadrukt dat de boodschap hetzelfde is. “Natuurlijk is het fijn als onze producten meeliften op het verhaal dat ik met mijn boeken en filmpjes vertel. Door de wereld aan te spreken hopen we een nieuwe standaard te bereiken: 100% duurzame vis in het schap en op het bord.”