Het Nederlandse e-commerce platform Syndy helpt merken om hun digitale productinformatie op een makkelijke manier te delen met retailers wereldwijd. "Wij automatiseren het proces waardoor onze klanten meer controle krijgen over hun online content", vertelt Pieter van Herpen die het bedrijf samen met Rogier Pennink oprichtte.
Het Nederlandse e-commerce platform Syndy helpt merken om hun digitale productinformatie op een makkelijke manier te delen met retailers wereldwijd. “Wij automatiseren het proces waardoor onze klanten meer controle krijgen over hun online content”, vertelt Pieter van Herpen die het bedrijf samen met Rogier Pennink oprichtte.
“Mensen kopen steeds vaker spullen online”, zegt Van Herpen. “Maar online is het natuurlijk geen echt product dat je verkoopt, maar een foto met bijbehorende content. Hoe dat online wordt weergegeven is dus ontzettend belangrijk voor een merk.”
Het digitaliseren van content kan lastig zijn voor bedrijven. “Albert Heijn had bijvoorbeeld tot voor kort een gigantisch content-team dat alles handmatig invoerde”, schetst Van Herpen. Met Syndy kunnen merken makkelijk hun productinformatie uploaden en delen met retailers. Het systeem past de content automatisch aan de wensen van de retailer aan.
“De manier waarop producten online worden aangeboden verandert continu”, legt Pennink uit. “Hoe een pak melk online wordt afgebeeld kan wel tien keer per jaar worden aangepast. Retailers passen hun assortiment aan naar de veranderende vraag van de consument, dan willen ze bijvoorbeeld opeens vier foto’s in plaats van twee bij de productomschrijving.”
Syndy heeft op dit moment ongeveer twintig klanten. “We richten ons tegenwoordig uitsluitend op de grote clubs”, vertelt Van Herpen. “Ketens waarvan tachtig procent aan de merken-kant zit en twintig procent retail-partijen zijn.” Onder meer FrieslandCampina, Philips Lighting en Coop behoren tot het klantenbestand.
De internationale activiteiten van deze klanten daagt ook Syndy uit tot expansie over de grens. “Onze klanten trekken ons mee naar het buitenland”, lacht Van Herpen. “Eigenlijk zijn we heel opportunistisch. We wachten tot klanten zeggen: ga mee.”
Voor het bedrijf is het vrij eenvoudig om uit te rollen in een nieuwe markt. “Dat hebben we vanaf het begin voor ogen gehad. We wisten dat het systeem dat we gingen bouwen globaal toegepast moest kunnen worden”, vertelt Pennink die verantwoordelijk is voor het bouwen van het platform. “Door de keuzes die we bij de start hebben gemaakt is het heel schaalbaar. We hebben onlangs voor het eerst voet gezet op de Chinese markt en daar waren we binnen een maand up and running.”
Dat er zo makkelijk kan worden uitgerold, betekent echter niet dat de nieuwe buitenlandse markten klakkeloos worden betreden. “Uitbreiden naar China was geen kwestie van het omzetten naar Chinese tekens en klaar”, zegt Pennink. “Het is natuurlijk een compleet andere markt met een heel andere vraag. Er wordt daar bijvoorbeeld veel meer met plaatjes gewerkt en bijna niet met tekst. Dat heeft onder meer te maken met het feit dat meer dan zeventig procent van de online verkopen daar al op een mobiel apparaat gebeurt.”
Naast het Aziatische land is Syndy momenteel actief in vijf Europese landen en in Noord-Amerika. Ook de rest van de wereld lonkt, erkennen de ondernemers. “Maar niet te snel”, aldus Van Herpen. “We pick our battles. Onze belangrijkste focus ligt momenteel bij de klanten in onze huidige markten.”