Over vijf jaar een van de top drie leveranciers zijn van slimme laadoplossingen voor elektrische auto's in Europa. Dat is het streven van het Amsterdamse bedrijf NewMotion.
Over vijf jaar een van de top drie leveranciers zijn van slimme laadoplossingen voor elektrische auto’s in Europa. Dat is het streven van het Amsterdamse bedrijf NewMotion.
In eigen land is het bedrijf al marktleider en over de grens breidt het zijn activiteiten in hoog tempo uit. “We hebben een sterk team en al onze processen zijn geautomatiseerd en gestroomlijnd”, vertelt ceo Sytse Zuidema. “We zijn klaar om op te schalen en door te stoten naar de rest van Europa.”
New Motion levert laadpalen aan particulieren en de zakelijke markt. “Thuis en bij kantoor zijn de plekken waar auto’s het langst stilstaan en daarom de ideale oplaadlocaties. Wij maken eigenlijk van persoonlijke parkeerplekken een nieuw soort benzinestations”, lacht Zuidema. Naast laadpalen ontwikkelt het bedrijf ook slimme extra’s zoals een app waarmee je publieke laadpalen in de buurt kunt vinden.
Zuidema is sinds 2015 directeur van het bedrijf dat in 2009 werd opgericht. “In het begin heeft een startup ongebreideld ondernemerschap nodig. De passie en het opportunisme van de oprichters hebben dit bedrijf gemaakt tot wat het is. Maar op een gegeven moment ben je die eerste stap voorbij en moet je een volgende fase in als bedrijf.” Zuidema, die eerder dergelijke processen begeleidde, werd gevraagd om advies te geven. “Uiteindelijk heb ik op een heel natuurlijke manier het stokje overgenomen.” Oprichters Alef Arendsen en Ritsaart van Montfrans zijn alleen nog zijdelings betrokken.
Sinds afgelopen jaar is de onderneming actief op de Duitse, Franse en Britse markt. Zuidema ziet het als een aanloopfase. “We hebben in al die landen een saleskantoor geopend, maar dan ben je er nog niet. Het is belangrijk om een tijd actief te zijn binnen een nieuwe markt voordat je echt kunt gaan doorpakken. Het is niet zo dat we onze producten zo maar een-op-een kunnen uitrollen over de grens. We moeten onze service per land aanpassen. Zo heeft de Duitse markt bijvoorbeeld andere aansluiteisen voor de laadpalen en moest ons systeem in het Verenigd Koninkrijk worden aangepast zodat er met ponden betaald kon worden.”
Zuidema geniet van de ‘nieuwe fase’ waarin het bedrijf zich bevindt. “Mijn rol is veranderd ten opzichte van twee jaar geleden. In de eerste periode draaide het om focus aanbrengen, de organisatie professionaliseren en structureren, plannen maken en een sterk team bouwen. Nu is de tweede fase aangebroken.”
Hij merkt dat de activiteiten over de grens voor een nieuwe dynamiek binnen het bedrijf zorgen. “We hebben rond de honderd medewerkers, waarvan inmiddels een kwart in het buitenland. De cultuur binnen het bedrijf verandert. Het brengt dat startupgevoel weer terug. We ploeteren allemaal een beetje mee met de teams die de nieuwe markten verkennen. We staan met z’n allen achter hen. Dat geeft hernieuwde energie.”
Het geloof in de nieuwe markten is groot. “Het gaat om groeimarkten die aanzienlijk groter zijn dan Nederland. Lokale partijen zijn er vaak nog aan het pionieren. Wij hebben een fikse voorsprong qua producten en dienstverlening.”