Mitchell Warmerdam (24) is een sportfanaat, maar had op een gegeven moment het gevoel dat hij op een dood punt zat qua ontwikkeling in de sportschool. „Ik wist ook niet of ik mijn oefeningen wel altijd correct uitvoerde”, vertelt hij. „Ik zocht een nieuwe uitdaging en zo kwam ik op het idee voor Gymeyes.”
Mitchell Warmerdam (24) is een sportfanaat, maar had op een gegeven moment het gevoel dat hij op een dood punt zat qua ontwikkeling in de sportschool. „Ik wist ook niet of ik mijn oefeningen wel altijd correct uitvoerde”, vertelt hij. „Ik zocht een nieuwe uitdaging en zo kwam ik op het idee voor Gymeyes.”
Gymeyes is een app waarmee je jezelf kunt filmen tijdens een training in de sportschool. Je kunt je oefening vervolgens vanuit verschillende hoeken terugkijken op je telefoon. Warmerdam werd op dit idee gebracht door zijn vriendin die topsporter was. „Video-analyse maakt bij veel topsporters deel uit van hun training. Het is heel leerzaam om je bewegingen te analyseren en te zien waar er nog verbetering mogelijk is.”
De Gymeyes-app is gratis te downloaden voor sporters. Sportscholen betalen een eenmalige fee voor de installatie van de actiecamera’s en een maandelijks bedrag op basis van het gebruik van de camera’s. Voor sportscholen is Gymeyes niet alleen een middel waarmee ze zich kunnen onderscheiden van de concurrentie, het bevordert ook de relatie met hun leden, denkt Warmerdam. Via de app kunnen sporters gratis advies over hun gefilmde work-out vragen bij een trainer uit hun sportschool.
Sporters die geen interesse hebben in beelden van hun work-out, hoeven niet bang te zijn dat er toch beelden van hun training worden gemaakt. „We hangen niet in de hele sportschool actiecamera’s op maar alleen op de plekken waar mensen krachttraining kunnen doen. Er kan ook maar één sporter tegelijk zijn training filmen en de videobestanden worden dan direct naar zijn of haar mobiel gestuurd en vervolgens van de harde schijf gewist”, legt de ondernemer uit.
Na een uitvoerige testperiode is de startup sinds een maand bezig om hun videoanalyse-concept uit te rollen in dertig sportscholen in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. „Er is heel veel belangstelling vanuit sportscholen”, vertelt Warmerdam. „Maar voorlopig blijft het hierbij. De komende tijd willen we ons product blijven verbeteren. We evalueren het ook elke twee weken met de sportscholen waar me mee werken: Hoe gaat het? Wat zijn de verbeterpunten? Waar is onze ondersteuning bij nodig?”
Op langere termijn ziet Warmerdam echter een gouden toekomst voor zijn concept. „Ik ben ervan overtuigd dat video-analyse in de toekomst wereldwijd niet meer weg te denkenis uit sportscholen.”